vrijdag 8 februari 2008

Mango-man


Mango-man

Op weg naar van Manuel Antonio naar San José stoppen Don Antonio en ik even in Orotina. We zetten het busje, waarmee we net een aantal toeristen afgezet hebben, aan de kant om mango’s te kopen. Nergens kan je zo goed mango’s kopen als in Orotina, midden in de ‘fruitstreek’ van Costa Rica. De verkoper die we aantreffen, Don Rafael, valt op door zijn trage bewegingen.

Wat kosten de mango’s Don Rafael?
- 800 colones de kilo.
Mag ik een foto maken van U en Uw mango’s?
- Natuurlijk. Ik ben bijna blind.
Bent U bijna blind?
- Ja, anders zat ik hier nu niet. Ik heb 8 finca’s (boerderijen) geadministreerd. Tegelijkertijd. Maar ja, eerst was er een tractor die me overreed. Ik lag helemaal open. (Hij maakt een woeste haal over zijn borst). En een paar jaar later reed een auto me aan. (Dezelfde woeste haal). En ja, dertig jaar suikerziekte, langzaam word ik helemaal blind. Zeg zal ik die kleine mango verruilen voor een grotere. Dan heeft U precies voor 2 kilo’s mango. Dan krijgt U in ieder geval waar voor Uw geld.
Traag haalt Don Rafael de kleine mango uit de plastic zak en zoekt met zorg een grotere uit. Hij weegt de zak in een weegschaal die hij aan de mangoboom heeft gehangen.
- Que Dios les bendiga.

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage